You are here
شصت و چهارمین نشست معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی آغاز شد
معاون فرهنگی وزارت علوم، عبدالحسین کلانتری: منطق عرصه فرهنگ گفتوگو، مدارا و عقلانیت برای رسیدن به وفاق و همدلی است
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری امروز (شنبه) در مراسم آغازین شصت و پنجمین اجلاس معاونان فرهنگی و اجتماعی دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی کشور با تاکید بر اهمیت آزاداندیشی گفت: وزیرعلوم نهاد علم را نهادی فرهنگی می دانند و معتقد است اگر این نهاد نتواند به امور فرهنگی توجه کند، حتی اگر در عرصه فناوری و علمی نیز پیشرفت چشمگیری داشته باشد به رسالت خود عمل نکرده است. این نگاه کاملا با اسناد بالادستی حوزه آموزش عالی و نگاه امام و رهبر معظم انقلاب تطبیق دارد و نگاهی روبه جلو و مترقی است.
وی افزود: بر همین اساس بر تکریم عالمان و توجه به کرامت دانشگاهیان تاکید دارد. این مهم موضوعی است که همواره در دستورکار و مورد تاکید معاونت فرهنگی بوده است و حتی در اوج ناآرامیهای ۱۴۰۱ نیز بر این موضوع اصرار داشتیم و این نگاه را ابلاغ و تاکید کردیم. اصراری برآمده از مبانی و تحلیل درست از شرایط و نه اشتباه محاسباتی. البته این راهبرد برای ما و معاونان فرهنگی دانشگاهها پرهزینه بوده. اما معتقد بودیم و هستیم که این نوع مواجهه عاقلانه و مدبرانه و کریمانه مبنا دارد و مکرر مورد تاکید رهبر معظم انقلاب بوده است.
استاد دانشگاه تهران ادامه داد: منطق عرصه فرهنگی گفت و گو، مدارا و عقلانیت برای رسیدن به وفاق و همدلی است و نه منطق زور و تهدید.ِ بنابراین معاونت فرهنگی چهره جمالی و رحمانی نهاد علم است و نه چهره جلالی و قهری. معاونت فرهنگی باید ملجأ و پناهگاه دانشجویان و اساتید باشد. باید از تمام ظرفیتهای قانونی استفاده کرد تا فعالیتهای دانشجویی رونق یابد. زیرا فعالیت دانشجویی، به تعبیر صریح رهبر معظم انقلاب برای نظام یک فرصت است.
کلانتری با تاکید بر محوریت فعالیت های دانشجویی در دانشگاه اذعان کرد: باید به دانشجویان و مجموعه های دانشجویی فرصت فعالیت داد. از سعی و خطای دانشجویی نهراسیم. سعی و خطا در دانشگاه کم هزینه تر از خطا در محیط بیرون از دانشگاه است. این سعی و خطا لازمه تکامل و اجتماعی شدن است. باید با شفقت و مهربانی و والدانه با دانشجویان برخورد کرد. کار فرهنگی را باید به سطح کار تربیتی ارتقا بخشید. کار فرهنگی را نباید به تقویم گرایی و مناسک گرایی تقلیل داد. بلکه باید به معنا در کار فرهنگی توجه داشت و این هم از نکات مهم مورد تاکید وزیر محترم است. وزیر علوم بر مسئولیت اجتماعی دانشگاه نیز تاکید دارد که باید از این فرصت استفاده و مجموعه فعالیت هایی که در این زمینه انجام می شده را تقویت کرد.