لینک «فَرنَما» سامانه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم

https://society.dmsrt.ir

عبدالحسین کلانتری در این آئین ضمن تسلیت ایام شهادت سرور و سالار شهیدان اباعبدلله الحسین (ع)، با بیان اینکه معاونت فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم مجموعه‌ای از وظایف و اهداف را بر عهده دارد، اظهار داشت: اصلی‌ترین این اهداف، سیاست‌گذاری ذیل اسناد بالادستی و اهداف کلان آموزش عالی در حوزه فرهنگی و اجتماعی، برنامه‌ریزی برای تحقق آن سیاست‌ها، نظارت بر برنامه‌ها و میزان تحقق سیاست‌ها و حمایت از برنامه‌هاست.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تصریح کرد: این معاونت همچنین ارائه گزارشات موضوعی مناسبتی متنوع را نیز برعهده دارد که در گذشته این امر به صورت سنتی انجام می‌شد و با مشکل عدم شبکه بودن کنشگران فرهنگی مجموعه آموزش عالی کشور روبه‌رو بودیم و مکانیسم هوشمند و مطلوبی برای رصد وضعیت فرهنگی دانشگاه‌ها نیز وجود نداشت.
وی با اشاره به اینکه در سند دانشگاه اسلامی، نکات درخشان بسیاری در آن وجود دارد خاطرنشان کرد: رتبه‌بندی فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها و داشتن کارنامه فرهنگی دانشگاه، جزو مواردی است که به نظر می‌رسد در این سند مغفول مانده است.
کلانتری افزود: در این راستا بر آن شدیم که مجموعه‌ای از زیر سامانه‌ها را که هر کدام متولی یک موضوع فرهنگی هستند را تشکیل دهیم و این زیر سامانه‌ها با یکدیگر یکپارچه شدند و با نام «فرنما» سامانه فعالیت‌های فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم تحقیقات ایجاد شد.
معاون فرهنگی و اجتماعی وزارت علوم گفت: فرنما کارنامه فرهنگی و اجتماعی دانشگاه‌ها است و امکانی فراهم می‌کند که دانشجویان در کنار کارنامه آموزشی و پژوهشی، امکان استخراج رزومه فرهنگی نیز برایشان مقدور شود.
وی، غایت سامانه «فرنما» را تسهیل و هوشمند سازی حکمرانی فرهنگی در دانشگاه‌ها بیان کرد و افزود: این سامانه تنها مختص دانشجو، مدیر و کارشناس نیست و ورودی‌های مختلفی دارد و همه لایه‌های ذی‌ربطان در آن سهم دارند.

به گزارش روابط عمومی وزارت عتف، این سامانه ضمن وحدت‌بخشی به رویه‌ها، اسباب آن را فراهم می‌آورد تا مرجع اطلاعات فرهنگی دانشگاه‌ها شکل گیرد و از این طریق زمینه مدیریت فرهنگی اطلاعات‌محور، در تمام حوزه‌های ذی‌ربط فراهم شود.
از دیگر مزایای این درگاه یکپارچه می‌توان به دسترسی سهل‌الوصول به کارنامه فرهنگی دانشجویان، اساتید و دانشگاه‌ها اشاره کرد که می‌تواند قابلیت امتیازدهی و مقایسه فرهنگی میان دانشگاه‌ها را فراهم کند و زمینه‌ساز رقابت و پویایی فرهنگی شود.
بر اساس این گزارش، از قابلیت‌ها و امکانات این سامانه می‌توان به مدیریت و نظارت فرآیند برگزاری رویدادها، مدیریت و نظارت بر فعالیت گروه‌ها و تشکل‌های دانشجویی و مدیریت و نظارت بر نشریات دانشجویی اشاره کرد.
در بخش مدیریت و نظارت فرآیند برگزاری رویدادها؛ قابلیت نمایش مشخصات تمام رویدادهای انجام شده و در حال برگزاری تشکل‌ها و گروه‌های دانشجویی، قابلیت ثبت محتوای رویدادهای برگزار شده و دسترسی دانلود به افراد مجاز، قابلیت نظارت بر فرآیند رویدادهای در حال برگزاری و ارائه گزارش‌های آماری و مدیریتی در حوزه رویدادها میسر است.
در مدیریت و نظارت بر فعالیت گروه‌ها و تشکل‌های دانشجویی؛ امکان قابلیت ثبت تقاضای تأسیس گروه‌ها و تشکل‌های دانشجویی و نظارت بر بررسی تقاضاها، قابلیت ثبت تقاضای انجام فعالیت‌های مرتبط با هر حوزه و نظارت بر آنها، قابلیت برگزاری انتخابات الکترونیکی مورد نیاز در هر حوزه و امکان درج ابلاغیه، گواهی داوری و فعالیت برای هر دانشگاه، دانشجو و کارشناس فرهنگی فراهم است.
همچنین در حوزه مدیریت و نظارت بر نشریات دانشجویی نیز اتوماسیون فرآیند اخذ مجوز نشریه‌های دانشجویی سراسر کشور، اتوماسیون نظارت و تایید نشریه‌ها برای انتشار اتوماسیون برگزاری الکترونیکی انتخابات کمیته ناظر بر نشریات، قابلیت دانلود تمام نشریات، ویژه نامه‌ها و نمایش اطلاعات هر نشریه از قبیل صاحبان امتیاز، مدیران مسئول، سردبیرها و همکاران مرتبط، قابلیت ثبت نظر و امتیازدهی خوانندگان و مرتب‌سازی بر حسب میزان بازدید، محبوبیت و نظرسنجی‌های مرتبط و ارائه گزارش‌های آماری و مدیریتی برای نظارت و ارزیابی فرایندهای نشریات دانشجویی به تفصیل ایجاد شده است.

محمدعلی زلفی‌گل در مورد خصوصیات سامانه فرنما توضیح داد: دانشجویانی که فعالیت فرهنگی داشته باشند، می‌توانند فرنامه خود را از دانشگاه دریافت کنند. فعالیت فرهنگی دانشجویان در آینده کاری آنها مهم است. همچنین توسعه فعالیت‌های فرهنگی برای مجموعه آموزش عالی اهمیت دارد. دانشجو ۳۰ ساعت در هفته برنامه علمی و آموزشی و حدود ۸۵ ساعت اوقات فراغت دارد که دانشگاه ها مکلف هستند برای آن برنامه ریزی کرده و شرایطی ایجاد کنند تا دانشجویان در فعالیت فرهنگی مورد علاقه خود شرکت کنند.
زلفی گل با بیان اینکه بزرگترین سرمایه جاویدان هر کشور فرهنگ آن کشور است، گفت: فرهنگ شایسته، فکر شایسته شکل می‌دهد و فکر شایسته رفتار شایسته را ارائه می دهد. بزرگترین سرمایه هر کشور فرهنگ آن کشور است‌. وظیفه ذاتی آموزش عالی تلاش برای تعالی فرهنگ همچنین پویش و پالایش فرهنگ است. باید فرهنگ ناشایست را شناسایی کرده و جایگزین کنیم.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: فرهنگ باید دائم رصد و فرهنگ ناشایست حذف شده و فرهنگ شایسته جایگزین شود. فرنامه دانشجو و دانشگاه که امروز با استفاده از فناوری اطلاعات شکل گرفته، اتفاق مبارکی است و آینده قشنگی رقم خواهد زد. تلاش می کنیم گزارشی از این سامانه در دولت و شورای عالی انقلاب فرهنگی ارائه شود.
وی با اشاره به چند نکته برای بهبود سامانه مذکور گفت: در این ارزیابی‌ها باید اهداف و اقدامات راهبردی سند دانشگاه اسلامی جدی‌تر دیده شود. ارزیابی فرهنگی دانشگاه ها همزمان فرایندی و برایندی باشد و بهره وری فرهنگی دانشگاه ها هم مدنظر قرار گیرد. بهره‌وری فرهنگی هم در این سامانه باید دیده شود و تعریف درستی از بهره وری فرهنگی ارائه و شاخص های آن استخراج شود.
وی افزود: فرنامه دانشگاه‌ها باید در رتبه‌بندی دانشگاه‌ها که مؤسسه استنادی جهان اسلام (ISC) انجام می‌دهد، مد نظر قرار گیرد. همچنین در رتبه بندی روسای دانشگاه ها که مرکز نظارت و ارزشیابی وزارت علوم انجام می‌دهد، باید به این فرنامه توجه شود.
وزیر علوم در پایان توصیه کرد: همچنین باید شرحی از روند طراحی و اجرای این سامانه در قالب یک مقاله علمی پژوهشی یا علمی ترویجی در نشریه‌ای منتشر شود تا هم در پایگاه استنادی علوم جهان اسلام ثبت شود و هم به صورت مستندنگاری و تجربه نگاری در دست باشد و آیندگان بدانند از چه زمانی شروع شده است.